Novedo har framgångsrikt placerat treårigt seniort säkerställt obligationslån om 1 250 MSEK

Novedo Holding AB (publ) (“Novedo” eller “Bolaget”) har idag framgångsrikt placerat seniora säkerställda obligationer om 1 250 MSEK under ett ramverk om totalt 2 000 MSEK med en löptid om tre år (de ”Nya Obligationerna” eller ”Obligationsemissionen”). De Nya Obligationerna löper med en rörlig ränta om 3m STIBOR plus 7 procent per år och emitteras till par. Obligationsemissionen mötte stark efterfrågan från en bred bas av nordiska och internationella institutionella investerare och var övertecknad.

Novedo avser att lösa in nuvarande utestående obligationslån med ISIN SE0017070980 (de ”Befintliga Obligationerna”) i sin helhet med inlösendag den 4 oktober 2024 och avstämningsdag den 27 september 2024 (”Förtida Inlösen”), förbehållet att de Nya Obligationerna emitteras framgångsrikt vid avstämningsdagen för inlösen. Vid Förtida Inlösen kommer de Befintliga Obligationerna att lösas in till ett inlösenpris om 100,65 procent av det utestående nominella beloppet tillsammans med upplupen men obetald ränta fram till och med inlösendagen. Novedo kommer offentliggöra ett press­meddelande om villkoret inte uppfylls. Ett meddelande om förtida inlösen kommer att skickas till de direktregistrerade innehavarna av de Befintliga Obligationerna i skuldboken per den 9 september 2024 och meddelandet om förtida inlösen kommer vara tillgängligt på Novedos webbplats.

Refinansieringen av Novedos Befintliga Obligationer är ett efterföljande villkor under Bolagets konvertibelemission som offentliggjordes via press­meddelande den 30 augusti 2024.

Emissionsdagen för de Nya Obligationerna förväntas vara den 23 september 2024 och Bolaget avser att notera de Nya Obligationerna på Nasdaq Stockholms lista för företagsobligationer.

ABG Sundal Collier AB och Pareto Securities AB agerade joint bookrunners i transaktionen och Gernandt & Danielsson agerade legal rådgivare.